For de fleste er det lettere å komme i gang med kondisjonstrening, som for eksempel å gå raske turer, jogge, sykle, svømme, gå på ski, romaskin og elipsemaskin. Terskelen for å komme i gang med styrketrening er for mange enda høyere.

Hvorfor er det lurt for DEG å trene styrke?

Hvis du vil ned i vekt, er det viktig å beholde mest mulig muskler. Ved vektnedgang er det stor fare for å tære på muskelmassen, hvis du ikke trener styrke. Det er lite gunstig, fordi det er i musklene forbrenningen hovedsakelig foregår. Jo mer muskler du har, jo høyere forbrenning får du. Med høy forbrenning, kan du spise mer uten å gå opp i vekt.

Styrketrening kan gi deg en flott kropp, men aller viktigst er fordelene ved helsen:

  • redusere vondter i kroppen
  • forebygging av slitasje og skader
  • Styrker skjelettet og er forebyggende for benskjørhet
  • former kroppen mer enn kondisjonstrening
  • rehabilitering av skader
  • virker positivt på den mentale helsen
  • bidrar til å forebygge livsstilssykdommer, som diabetes 2

Har du tenkt å begynne med styrketrening, men vet ikke helt hvordan du skal gjøre det?

Her er styrkeprogram for å komme i gang!

Du kan gjøre det på forskjellige måter for å unngå å bli lei:

  1. Gjør deg ferdig med en og en øvelse (nr 1,2,3…8)
  2. Sirkeltrening – Gjør øvelsen en gang, neste øvelse en gang… Gjør dette 3 runder, 2 min pause mellom rundene (gir mer puls og dermed høyere forbrenning)
  3. Øvelse 1 og 2 sammen. Annenhver gang, 3 runder.
  4. Del programmet i to. 4 øvelser en dag og resten en annen dag (2 dager styrke pr uke).

 

1.

Push up smalt grep 1 – ExorLive

Antall 3 sett x 10 reps

2.

Splittbøy, avkortet stilling – ExorLive

Antall 3 sett x 10 reps (Bruk gjerne vekter om du har)

3.

Planken på knær m/veksling albuer og hender – ExorLive

4.

Glute bridge m/strikk – ExorLive

Antall 3 sett x 10 reps

5.

Renegade roing – ExorLive

Antall 3 sett x 10 reps (Dropp vekten om det blir for tungt)

6.

Knebøy 1 – ExorLive

Antall 3 sett x 10 reps (Bruk gjerne vekter om du ønsker)

7.

Stående bicepscurl 2 – ExorLive

Antall 3 sett x 10 reps

8.

Stående hantelpress – ExorLive

Antall 3 sett x 10 reps

Her finner du alle øvelsene samlet

 

For å gå ned i vekt er det lurt å satse på en kombinasjon av kosthold og trening. All erfaring viser at oppfølging og tilbakemelding er de viktigste suksessfaktorene for å lykkes med å gå ned i vekt.