Noe av det mest utfordrende med å gå ned i vekt er å stabilisere vekten når du er i mål. Stabilisering kan ofte være mer utfordrende enn å gå ned i vekt. I teorien høres det veldig greit ut, for du skal fortsette med de nye gode vanene du lærte og brukte mens du gikk ned i vekt. Unntaket er at du skal få spise mer, og det er jo luxus! Det er lurt å bli kjent med egen kropp, hvilken mat blir du mett og god av i riktige mengder, og hvilken mat gjør deg mer sugen. Proteinrik mat (kjøtt, fisk, egg, melkeprodukter) metter mer enn karbohydrater (sukker, mel, frukt, grønnsaker, kornprodukter). Vi trenger litt av alt, men om du er ekstra sulten og føler deg umettelig, da er det lurt å spise litt ekstra med proteiner.

 

Det er ikke lenger så «strengt», og du starter med å spise litt mer hver uke. Helt til du spiser den mengden kroppen trenger for å ha en god forbrenning, nok energi og holder vekten stabil. Frykten for å legge på seg igjen er den første utfordringen i denne prosessen. Man må spise mer enn man har gjort den siste tiden, og det gjør deg mer mett og det kan føles litt feil ut. MEN det er suksesskriterie nr 1 for å holde vekten på lang sikt.

Det er lov til å unne seg litt ekstra innimellom, men ikke for mye. Det handler altså om å finne en gyllen middelvei, hvor det er rom for litt utskeielser, samtidig som det ikke blir for mye av det.

 

 

Det er et godt verktøy å lære deg hvordan og hvor mye du skal spise for å vedlikeholde kroppsvekten.