Hjem
Hjemmelaget marsipan (sunnere variant)

Hjemmelaget marsipan (sunnere variant)

Marsipan hører julen til, og er noe mange må ha for at julen skal være komplett. Hjemmelaget marsipan går den vanlige butikkjøpte marsipanen en høy gang. Den tradisjonelle marsipangrisen du får kjøpt i butikken inneholder bare 37% mandler, så ved å lage den selv kan få en mye høyere andel mandler og mindre melis. Og det betyr mer umettet fett og fiber, og mindre sukker.
Vanskellighetsgrad Enkel

Ingredienser

  • 700 g mandler
  • 300 g melis
  • 2-3 stk eggehviter
  • 1 ts tragant fås kjøpt på apotek
  • eventuelt litt likør, konjakk eller annen smakstilsetning, du kan også tilsette litt finhakket syltet ingefær.

Slik gjør du

  • Skåld mandler. Det gjør du ved å helle kokende vann over mandlene. La dem ligge i 2-3 minutter og skyll dem så i kaldt vann. Klem mandlene ut av skallet med fingrene og legg de utover på et brett. Tørk mandlene på ved lav varme i ovnen i en time, eller i romtemperatur natten over.
  • Mal mandlene én eller to ganger i kvern eller hurtigmikser. Mal dem igjen sammen med melis.
  • Bland inn tragant, eggehvite og smakstilsetninger, og arbeid marsipanen sammen til den er glatt og henger godt sammen.
  • Pakk marsipanen i plast og la den hvile i minst et par timer. Bruk en mørk sjokolade med høyt kakaoinnhold til å dyppe noe av marsipanen i om du ønsker det.

Notater

Du kan også lage marsipan søtet med dadler – et litt mer næringsrikt alternativ til julemarsipanen. Vi har smakt til vår sunne marsipan med litt  finrevet appelsinskall, som setter en ekstra spiss på smaken.
 
Oppskrift fra: Matprat
Denne oppskriften er hentet fra matprat.no.
Ønsker du å dele denne oppskriften?
Ikke gå glipp av siste nytt

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de siste nyhetene før alle andre!