Når du har vært i energiunderskudd over lengre tid, vil du oppdage at kroppen sender deg sterke signaler om at du trenger mer mat. Du vil bli mer sulten, og ikke minst mer opptatt av mat: Hva skal vi ha til middag? Du vil også oppleve at maten smaker bedre enn vanlig. Motivasjonen kan svinge opp og ned. Du vil bli mye mer opptatt av mat, enn for eksempel målet om å ta av 20 kg i løpet av et år.

Når kroppen ikke får nok energi, vil den spare på energien – gjøre oss litt slappere slik at vi beveger oss mindre. Den vil bruke minst mulig energi, og da går vektnedgangen mye tregere.

Kort fortalt så vil et energiunderskudd over lengre tid gjøre at vi blir mer sultne, forbruker mindre energi og er mindre motiverte til å fortsette å gå ned i vekt.

 

Kroppen sin viktigste oppgave er å passe på at du overlever

Kroppen vil ikke sette i gang tiltak for å få oss til å spise mer etter bare noen dager med mindre mat. Det er en viss treghet i systemet. Hvis vi spiser mindre i ukevis, setter kroppen i gang mekanismer for å få oss til å spise mer og bevege oss mindre. Dette reduserte sjansen for å sulte i hjel for steinaldermannen. Med andre ord tar det litt tid før kroppen reagerer på at den får mindre mat og setter i gang tiltak for å øke matinntaket.

Når det kommer noen uker med mer mat igjen, er det all grunn for kroppen til å tro at sulteperioden er over. Sulten forsvinner gradvis, og kroppen tillater da at vi er mer aktive og energiske.

 

Konklusjon – skilpadden vinner over haren til slutt

Derfor kan det være lurt å spise mer 2-3 uker for å roe ned kroppen. Få den til å bli trygg på at du spiser nok mat. Da forsvinner sulthetsfølelsen igjen i tillegg til at du får mer energi til å trene og bevege deg mer. Når du går over til å spise redusert igjen, vil forbrenningen være høyere og vekten gå fortere ned. Motivasjonen vil holde seg og du slipper å kjempe mot ulvehungeren. Forskning viser at de som tar korte pauser innimellom (spiser litt mer sunn mat), går raskere ned i vekt enn de som går på samme dietten over lang tid uten pauser.

Med pause mener jeg ikke at du skal ta tilbake de gamle vanene og spise mye usunn mat, det handler om å spise litt mer av den vanlig sunne maten du har spist mens du skal ned i vekt. Øk litt på noen av måltidene og kjenn at du får det lille ekstra som gjør kroppen din litt mer fornøyd.

Kanskje du kan prøve en strategi hvor du er tålmodig og gir deg selv nok tid?

 

Kilde: https://forskning.no/helse-kronikk-mat/derfor-bor-du-ta-pauser-fra-slankingen-din/1298615