Hjem
7 tips for en sunnere jul

7 tips for en sunnere jul

Jeg vet at for mange av oss er tiden før jul og selve julefeiringen en tid fylt med herlig mat og sosiale happeninger. Utfordringen er å unngå og småspise dagen lang. For det fins fristelser overalt i denne måneden. Men på selve julaften kan vi unne oss det vi vil – den skal vi nyte!

Men hvis du, som meg, har en rekke julebord og sammenkomster i vente og samtidig vil holde fast ved en sunn livsstil, har jeg noen gode råd og tips som kan hjelpe deg å nyte julen uten å miste helt fokus.

  1. Utsett bakingen til nærmere jul
    Gjør det litt lettere for deg selv med å utsette bakingen til det nærmer seg jul. Da slipper du å snike i skapene og spise noe her og noe der. Det kan også være lurt å bake små porsjoner. Når det er tomt så er det tomt.

  2. Bak noen sunnere varianter og ha litt sunnere julesnacks
    Du trenger ikke bake 7 ulike sorter. Et tips er at barna får velge det de liker best. Så kan du lage noen sunnere varianter i tillegg. Her finner du 4 gode og litt sunnere varianter av julebakst:

    Grove julegeiter

    Sunnere havrekjeks

    Julebiscotti

    Sukkerfri Sara Bernard

  3. Tenk gjennom hva du forbinder med kos i julen utenom mat og drikke
    Hva er julen for deg? Er det god mat og drikke som er det viktigste for deg?
    Eller er det å ha fri, mer tid til familie og venner, trene mer og nyte mange fridager det beste med julen. Det er lov å si at det er kos med julemiddager og litt digg, men hva er det du nyter mest?

    For mange kan det bli mye vin, øl og bobler i julen, noe som gjør at inntaket blir høyere enn uttaket, og da vil pilen begynne å peke oppover. Så her er tipset å bruke vann som tørste drikk, velg dine fester (kan du velge alkoholfritt noen ganger?), og hold deg borte fra alt tilbehør som står på bordet (kaker og snacks).

  4. Unngå å spise mellom måltidene
    Hvis du vil spare mange kalorier, så unngår du å spise mellom måltidene. Spis det du skal ha av mat, grønnsaker og frukt når du spiser, og vent til neste måltid før du spiser noe igjen. Dette utgjør mye mer enn du aner.

  5. Stopp å spise før du er stapp mett
    Det tar 20 minutt fra du begynner å spise til hjernen oppfatter at du er mett. Derfor er det lurt å spise sakte og tygge maten godt før du svelger den. Drikke bra til måltidet og stoppe før du er for mett. Du blir mettere og mettere den første halvtimen. Kjenn på hvor deilig det føles å være passe mett i stedet for stapp mett.

  6. Forsyn deg med mye grønnsaker – det metter
    Grønnsaker inneholder lite energi, og fyller magesekken sekken din, dermed blir du godt mett uten å fått i deg for mye energi. Det er lurt å fylle halve tallerken med grønnsaker, så fordeler du kjøtt og annet tilbehør på resten.

  7. Vær i aktivitet
    I en tid der det serveres julekaker, juleribbe, pinnekjøtt, juleøl og masse annet godt, er det veldig lurt å være litt mer aktiv enn vanlig. Gå raske turer – kanskje en time eller mer. Det å ta seg en joggetur, skitur, sykkeltur og/eller styrketrening, får deg til å føle deg mye freshere og gjør det lettere å balansere vekten.

    For å holde oppe motivasjonen, kan du lage konkurranser med familie og venner om flest skritt i desember, flest timer med aktivitet i desember, eller at du gjør noe hver dag i minst 30 minutt. Ta med barna ut og la de sykle mens du går/jogger.


Start allerede i dag 🥰

Ønsker du å dele denne artikkelen?
Ikke gå glipp av siste nytt

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de siste nyhetene før alle andre!