Hjem
5 ting som øker treningslysten
Folk som trener sammen. Foto.

5 ting som øker treningslysten

Er du en av dem som har lyst å trene, men finner ikke motivasjonen?

Her er noen tips som kan gjøre treningen mer motiverende. For det nytter ikke å sitte å vente til motivasjonen kommer. For den kommer sjelden til deg, du må komme til den.

Aktivitetsmåler/pulsklokke

En slik klokke er en genial treningsmakker når du trener alene. Ved å måle tid, lengde, puls, kaloriforbrenning, blir du ofte motivert til å gi på litt ekstra og fullføre planlagt økt. Bruk den også til å øke hverdagsaktiviteten ved å telle skritt.

Personlig trener og/eller faste avtaler

Hvis du sliter med å komme i gang, kan det hjelpe å lage treningsavtale med venner, kollegaer eller partner. Du kan også booke timer hos en personlig trener som kan gi deg tips, inspirasjon, lære deg teknikker og hjelpe deg til å like trening bedre. Det er lettere å avlyse en trening du har planlagt alene, enn hvis det går ut over andre.

Musikk/podcast

Treningen blir mye kjekkere når du kan lytte til favorittlåtene dine mens du trener. Skal du ut på lengre gåturer eller løpeturer, kan en god podcast være bra. Det kan gjøre at du glemmer både dårlig vær og slitne ben. Hvis du går inn på podcast, det ligger standard inne på Iphone, søker du bare på et tema du er interessert i så kommer det opp mange forslag. Det kan også være lurt å lage seg en spilleliste på Spotify som du blir giret av. Det gjør også nytten når du er ute å trener.

Tren i grupper sammen med andre

Det er både sosialt og motiverende. Du slipper å bestemme hva du skal gjøre hver uke, du møter opp, trener og går hjem med en god følelse. Er du en person som liker å trene ute, finnes det mange treningsgrupper ute. Både styrke, løpegrupper og intervall/styrke. Det er for mange letter å fortsette med regelmessig trening over tid når du går å noe organisert.

Sett deg et mål for treningen – hva er viktig for deg?

Hvorfor er det viktig for deg å trene?

Har du noen klær som ikke passer lenger? Har du lite energi og syns alt er tungt? Har du vondt i rygg, nakke, skulder eller kne? Føler du deg litt nedstemt?
Hvis du tenker gjennom hvordan du ønsker hverdagen din skal bli, hvordan du ønsker å føle deg, hva du ønsker kunne gjøre – da er det lettere å begynne og fortsette til det blir en god rutine som du ønsker skal være en del av livet ditt.

Ikke tenk så mye bare gjør det ?

– Hilde

Ønsker du å dele denne artikkelen?
Ikke gå glipp av siste nytt

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de siste nyhetene før alle andre!